-Ç’është
Hulumtimi ?
Hulumtimi është
një mënyrë sistematike e gjetjeve të përgjigjeve për pyetje/çështje të
parashtruara
Hulumtimi është
një kërkim sistematik, i qëllimshëm dhe i precizuar për njohuri të reja,
shkathtësi, qëndrime dhe vlera ose për ri-interpretimin e njohurive,
shkathtësive, qëndrimeve dhe vlerave ekzistuese
Pse e studiojmë
hulumtimin?
1
Produkt
i proceseve të të nxënit, i mbështetur nga akumulimi i përvojës, duke përfshirë
dokumentimin e gjetjeve nga hulumtimi.
2
Studentët
në studime masteri të Kolegjit Iliria zhvillojnë hulumtim për të dhënë një
kontribut origjinal tek njohuritë dhe përmbushin një kusht për të marrë
titullin përkatës.
3
Hulumtimi
u siguron atyre me njohuritë dhe shkathtësitë e kërkuara për të marrë vendime
të sakta dhe të informuara.
Tipe të ndryshme
hulumtimi ?
1
Analiza:
mblidhen të dhëna të ndryshme dhe bëhen studime për të dalluar modelet dhe
parimet, që mund të drejtojnë veprimet e mëvonshme.
2
Raportimi:
sjelljet, besimet, mënyrat, dhe vëzhgimet e grupeve specifike identifikohen,
raportohen dhe interpretohen.
3
Komparative:
dy ose më shumë situata ose fenomene studiohen për të
përcaktuar ngjashmëritë ose dallimet midis tyre.
4
Deskriptive: shfrytëzohet atëherë kur objektivi
është sigurimi i përshkrimeve specifike të sjelljes, besimeve, situatës, etj.
Ç’është dizajni
hulumtues ?
1
Quhet
ndryshe (projekt) propozim hulumtimi
2
Një
propozim hulumtimi është i ngjashëm në disa mënyra me një projekt propozim
tjetër.
3
Sidoqoftë,
një propozim hulumtimi adreson një projekt specifik: hulumtim akademik ose
shkencor.
4
Format
dhe procedurat për një hulumtim të tillë janë të definuara mirë nga fusha e
studimit. Kjo nënkupton, që propozimet
për hulumtim janë përgjithësisht më të sakta se projekt propozimet më pak
formale.
Si selektohet
një temë?
Tema e hulumtimi
ose titulli duhet të jetë specifik dhe i qartë. Tema duhet të tregojë qartë
kush, çfarë, kur, pse, ku dhe si. Ky është fokusi i hulumtimit tuaj.
Faktorët e
mëposhtëm duhet të drejtojnë përzgjedhjen e një teme/titulli:
– Mundësia për
hulumtim
– Unikaliteti i
hulumtimit
– Qëllimi i
hulumtimit
– Përfitimi nga
hulumtimi
– Vlera teorike e
hulumtimit
– Vlera praktike e
hulumtimit
1
Në
shumë fusha, parimisht, nuk synohet vetëm ‘të njihen faktet dhe të kuptohen
lidhjet vetëm për t’i ditur. Ne përpiqemi të mësojmë e të kuptojmë me qëllim që
pastaj të jemi në gjendje të veprojmë më mirënga sa vepronim më parë’.
2
Një
titull i mirë zakonisht është një kompromis midis koncizitetit dhe eksplicites.
Megjithëse duhet, që titujt të jenë aq përfshirës, sa të tregojnë natyrën e
hulumtimit.
3
Një
mënyrë e mirë për të shkurtuar gjatësinë e titujve është shmangia e fjalëve, të
cilat nuk i tregojnë asgjë lexuesit. Për shembull, ‘Hulumtim mbi...’, ‘Studim
lidhur me ...’, etj.
Shembull i
specifikimit të temës ?
1
Fusha
e interesit: Drita e diellit
2
Më
e specifikuar: Ndikimi i dritës së diellit
3
Edhe
më e specifikuar: Ndikimi i dritës së diellit te banorët e Alaskës
4
Edhe
më shumë specifike: Ndikimi i dritës së diellit te gratë shtatzëna të
Alaskës
5
Edhe
më tej: Roli i dritës së diellit te
shijet kulturore te gratë shtatzëna të Alaskës dhe kontaktet e tyre sociale
6
Edhe
më shumë: Roli negativ i mungesës së dritës së diellit në zhvillimin e
shijeve kulturore te gratë shtatzëna të Alaskës nëpërmjet frenimit të
kontakteve sociale.
A i plotëson
parakushtet?
1
Eksplicite
2
Koncize
3
Kjo
temë u përgjigjet disa pyetjeve:
1) Çfarë? = Roli negativ i dritës së diellit
2) Kush? = Gratë shtatzëna
3) Ku? = Në Alaskë
4) Si? = Nëpërmjet frenimit të kontakteve sociale
Një temë e re ?
1
Fusha
e interesit: Lidershipi në tranzicion
2
Më
specifike: Raporti i lidershipit teknik me ndryshimet shoqërore të
planifikuara
3
Edhe
më specifike: Raporti shkakësor i lidershipit teknik me ndryshimet shoqërore
të planifikuara pas luftës në Kosovë.
4
Përfundimtare:
Raporti shkakësor i lidershipit teknik me ndryshimet shoqërore të
planifikuara pas luftës në Kosovë: A
sjellin strategjitë drejtuese progresin e parashikuar?
Ndërtimi i një
propozimi për hulumtim ?
I - Hyrje
◦ Sfondi
◦ Arsyetimi i
studimit
◦ Formulimi i
problemit
◦ Objektivat
◦ Domethënia e
studimit
◦ Qëllimi dhe
kufizimet
III.
Metodologjia ?
1
Dizajni
i hulumtimit
2
Burimi
i të dhënave dhe metoda e mbledhjes së tyre
◦ Mbledhja e të
dhënave sekondare
◦ Mbledhja e të
dhënave primare
3
Mostrimi
4
Analiza
e të dhënave
I.
Hyrja
1
Hyrja
është një pjesë e studimit, që u siguron lexuesve sfondin e informacionit për
hulumtimin. Është qëllimi për të dhënë një kornizë për hulumtimin, në mënyrë që
lexuesit të kuptojnë se si lidhet ky hulumtim me të tjera të llojit.
2
Normalisht
hyrja fillon me një deklaratë të përgjithshme të zonës problemore, me një fokus
në një problem specifik hulumtimi, e cila ndiqet nga një arsyetim për studimin
në fjalë. Përgjithësisht hyrja mbulon tre elementët e mëposhtëm:
Sfondi ?
§ Puna e mëparshme ose relevante
rishikohet në këtë seksion. Çfarë
ishte/është?
Çfarë është bërë/po bëhet? Kur ka ndodhur? Si është punuar në drejtimin përkatës?
Çfarë është bërë/po bëhet? Kur ka ndodhur? Si është punuar në drejtimin përkatës?
§ Fokusi i shkrimit tek arsyet e studimit
si dhe tek objektivat e tij.
Arsyetimi i
studimit
• Formuloni qartësisht, se përse po e bëni
këtë studim. Por duhet të lidhet me çështjen hulumtuese.
• Kontrolloni arsyetimin tuaj, a është ai
i arsyeshëm?
Çështja
hulumtuese
1
Problemi
është një aspekt për të cilin shqetësohet hulumtuesi, mendon për të dhe për të
cilin dëshiron të gjejë zgjidhje. Është lokalizimi i një zone problemore brenda
një konteksti të caktuar, duke përfshirë kush ose çfarë, ku, kur dhe pse për
atë situatë problemore.
Objektivat e
studimit
1
Objektivi
duhet të jetë zgjidhja e problemit ose gjetja e përgjigjes për pyetjen/et. Nëse
nuk ka një formulim të qartë të problemit, atëherë qëllimi dhe metodat janë të
pakuptimta.
Domethënia e
studimit
Para se të
shkruani domethënien e studimit tuaj, pyesni veten për çështjet e mëposhtme:
_ A do të ndikojnë rezultatet programet,
metodat dhe/ose ndërhyrjet?
_ A do të kontribuojnë rezultatet në
zgjidhjen e problemit?
_ A do të ndikojnë rezultatet tek
vendimarrja e organizatave apo kompanive?
_ Çfarë do të përmirësohet ose ndryshohet
si rezultat i hulumtimit?
_ Si do të implementohen rezultatet e
studimit dhe çfarë inovacionesh do të provokojë studimi?
Fokusi dhe
kufizimet
Fokusi dhe
kufizimet adreson mënyrën se si do të ngushtohet studimi. Kjo bëhet për të
shpjeguar gjërat, që nuk do të bëni dhe pse keni vendosur të mos i bëni. Këto
gjëra janë të tilla si:
• Literatura, që nuk do të rishikoni (dhe
pse jo).
• Popullata, që nuk do të studioni (dhe
pse jo).
• Procedurat metodologjike, që nuk do të
shfrytëzoni (dhe pse jo).
PJESA II.
Shfletimi i
literaturës
Vlera e shfletimit të literaturës
1
U
ndihmon hulumtuesve të shohin ide të hulumtuesve të tjerë.
2
U
ndihmon hulumtuesve të shohin rezultatet e të tjerëve (të ngjashme ose me
relevancë) në hulumtimet e tyre.
3
Pesha
e informacionit hulumtues nga një shfletim literature në raport me shqetësimet
dhe situatën e hulumtuesit.
Qëllimi i
shfletimit të literaturës
• Ndan me lexuesit rezultatet e studimeve
të tjera, të cilat janë të lidhura ngushtë me studimin në fjalë.
• E lidh studimin me një diskutim më të
gjerë, në vazhdim, lidhur me një temë, duke plotësuar pjesët e rebusit.
• Siguron një kornizë për vendosjen e
rëndësisë së studimit, si dhe një pikëmbërritje për krahasimin e rezultateve të
një studimi me gjetje të tjera.
• “Kornizon” problemin e identifikuar më herët.
Hapat e një
shfletimi literature
1
Hapi
1: Fillo, duke identifikuar fjalë apo fraza të dobishme kyçe në lokalizimin e
materialeve në një bibliotekë akademike në kolegj/universitet ose/dhe faqe
interneti. Këto fjalë kyçe mund të dalin në pah gjatë identifikimit të temës
dhe mund të rezultojnë nga objektivat e studimit.
2
Hapi
2: Me këto fjalë ose fraza kyçe në mendje, shkohet në një bibliotekë tjetër dhe
fillohet kërkimi në katalogun e saj (për shembull, revista dhe libra). Ose
shkohet në një qendër interneti.
3
Hapi
3: Fillimisht juve ju duhet të përpiqeni të lokalizoni 20 raporte hulumtimesh
në artikuj ose libra lidhur me hulumtimin e temës suaj. Juve do t’ju duhet të
vendosni prioritete në kërkimin për artikuj revistash dhe libra, sepse ato janë
më të lehtë për t’u lokalizuar dhe marrë, se sa faqet e internetit.
4
Hapi
4: Pas gjetjes së këtij grupi fillestar artikujsh, juve do të duhet t’i lexoni
me kujdes dhe fotokopjoni ato, që kanë rëndësi primare për temën tuaj. Në
procesin e selektimit, juve do t’ju duhet të shikoni tek abstrakti. Gjatë
gjithë këtij procesi, juve do t’ju duhet të përcaktoni, nëse artikulli ose
kapitulli do të jepnin kontribut në të kuptuarit tuaj të literaturës për studimin
tuaj.
5
Hapi
5: Pasi të identifikoni literaturën e dobishme për hulumtimin tuaj, ju mund të
filloni të dizajnoni hartën e literaturës për temën tuaj. Kjo hartë është
siguron një organizim të dobishëm për të pozicionuar studimin tuaj brenda një
njësie më të gjerë të literaturës në një temë të caktuar.
6
Hapi
6: Në të njëjtën kohë, që ju jeni, duke organizuar literaturën, ju jeni
gjithashtu duke draftuar përmbledhjen e shumicës së artikujve relevantë. Këto
përmbledhje kombinohen në një rishikim final literature, që ju e paraqisni në
propozimin tuaj final të hulumtimit.
PJESA III.
METODOLOGJIA
Çfarë duhet bërë
tek metodologjia?
1
Seksioni
i metodave dhe procedurave është me të vërtetë zemra e propozimit për hulumtim
ose e vetë hulumtimit. Aktivitetet e
këtij seksioni duhet të shpjegohen me sa më shumë detaje, që të jetë e mundur.
2
Tregoni
hapat metodologjikë, që do të ndërmerrni për t’i përgjigjur çdo pyetjeje ose
për të testuar çdo hipotezë ose problem të formuluar në studimin tuaj.
3
Tregoni
metodën e mbledhjes së të dhënave, procesin e intervistave, numrin e mostrës,
analizën e të dhënave, etj.
Mbledhja e të
dhënave
Skiconi planin e
përgjithshëm të mbledhjes së të dhënave. Kjo mund të përfshijë mbledhjen e të
dhënave primare dhe sekondare.
1
Të dhënat primare:
Anketa,
vëzhgimi, informatorë kyçë, diskutim grupor, bisedë e strukturuar, intervistë,
pyetësor, etj.
1
Të dhëna sekondare:
Analizë
literature/ artikujsh
1
Të dhëna primare: nënkupton, që pjesë të veçanta të
informacionit duhet të mblidhen nga ana e hulumtuesit.
2
Të dhëna sekondare: nënkupton census, një komplet të dhënash të
papërpunuara, një vepër e publikuar, libra, artikuj dhe informacione të tjera
të mbledhura në këtë drejtim për një qëllim të ngjashëm.
Anketimi
1
Qëllimi
i anketimeve është marrja e përgjigjeve për të njëjtat pyetje nga një numër
goxha i madh individësh.
2
Anketimi
është veçanërisht i dobishëm për studimin e problemeve të tilla si për shembull
opinioni publik.
3
Anketimet
bëjnë pyetje mbi çështjet e mëposhtme të respondentëve:
◦ Sjellje
◦ Qëndrime,
besime, opinione
◦ Pritje
◦ Njohuri, etj.
Tipe të
anketimeve
1
Pyetësorë
të postuar dhe të vetëadministruar
◦ Përparësi: të lirë dhe të
lehtë për t’u realizuar nga hulumtuesi; të lehtë për t’u plotësuar nga
respondenti.
◦ Mangësi: shkallë
e ulët përgjigjeje; kushte të panjohura; parapëlqim për pyetje të mbyllura dhe
të thjeshta.
2
Intervistat
telefonike
◦ Përparësi: Të
lehta dhe relativisht të lira;
◦ Mangësi:
koha e kufizuar; nuk përfshihen njerëzit pa telefon.
3
Intervista
ballë-për-ballë me pyetësorë
◦ Përparësi:
shkallë e lartë përgjigjeje, kohë e gjatë interviste, pyetje standarde.
◦ E metë: kushton
shtrenjtë.
4
Intervista
personale me shumë pyetje me fund të hapur
◦ Përparësi:
përgjigje të detajuara dhe të papritura.
◦ Mangësi: kushtron shtrenjtë, numër i kufizuar
respondentësh.
5
Diskutim
në grup të fokusuar
◦ Përparësi:
shfrytëzim efektiv i kohës.
◦ Mangësi:
vështirë për t’u moderuar; vështirë për t’u regjistruar.
Vëzhgimi
1
Një
pjesë e madhe e asaj, që hulumtuesi bën në terren është të jetë i vëmendshëm
dhe të dëgjojë me kujdes.
2
Një
vëzhgim nuk është vetëm të shohësh diçka, është një të vërejtur shkencor. Nëpërmjet vëzhgimit mund të vërehen gjëra, të
cilat normalisht mund të anashkalohen.
3
Mbi
të gjitha, vëzhgimi nënkuppton një gjendje kujdesi të veçantë; pra, jo vetëm
‘me pa’, por ‘me kqyr’.
Qëllimet
kryesore të vëzhgimit:
1
Kuptimi
më i mirë i gjërave.
2
Mundësimi
i shikimi të gjërave, që janë të ndryshme nga çështjet rutinore.
3
Mundësimi
për të mësuar gjëra, për të cilat njerëzit nuk janë të gatshëm për të folur.
4
Vlerësimi
i njohurive personale dhe përvojës për të përmirësuar të kuptuarit.
5
Tipe
të vëzhgimit
Vëzhgim pa
pjesëmarrje
Vëzhgimi thjesht në statusin e
vëzhguesit pa marrë pjesë në aktivitetet përkatëse.
Vëzhgim me
pjesëmarrje *
1
Pjesëmarrje
në aktivitetet e një komuniteti, si për shembull takime, diskutime, ceremoni,
etj. Vëzhgimi bëhet në mënyrë përfshirëse si pjesëmarrës.
* Kjo i jep vëzhguesit një mundësi për të
qenë afër njerëzve dhe për të kuptuar komunitetin, institucionin, aktivitetet
ose fenomenet e vëzhguara.
Intervista :
Mënyra për të
mbledhur informacione nga grupe dhe individë me anë të bisedës me një qëllim/e
specifik/e.
1
Përparësit e intervistave:
◦ Adaptimi
(informacione dhe sqarime shtesë).
◦ Informacione nga
mënyra, se si jepet përgjigjja.
2
Mangësitë e intervistës:
◦ Subjektive me
rrezik anësie.
◦ Komunikimi me
fjalë është i vështirë.
Tipet kryesore
të intervistës
◦ Intervista e pastrukturuar (intervista e
lirë)
◦ Structured and
Scheduled Interviews
1
Intervista
e pastrukturuar (e lirë, informale):
◦ Përgatiten vetëm çështje kryesore
kryesisht bazuar në pyetje me fund të hapur (Të dhëna të mbledhura nga grupe
dhe individë)
◦ E lirë, e hapur, me iniciativë dhe
ndërvepruese, por vështirë e strukturueshme dhe vështirësi në gjetjen e
fakteve.
1
Intervista
të strukturuara dhe të caktuara:
◦ Përgatitje e një
liste pyetjesh (pyetje të hapura dhe të mbyllura).
◦ Të dhënat
mblidhen nga grupe dhe individë.
◦ Është
formale/zyrtare, ka kufizime pyetje-përgjigjesh mbi bazën e një kornize të
dhënë, e lehtë për t’u strukturuar dhe për të prezantuar gjetjet e fakteve.
Intervista e
strukturuar
Informacione
mund të mblidhet nga grupe/individë, duke përgatitur një listë pyetjesh.
1
Tipare
domethënëse:
◦ E shfrytëzuar gjerësisht për informacion
kualitativ.
◦ E aplikuar gjerësisht për të plotësuar
‘gropa të zeza’ informacioni dhe për të mbledhur të dhëna shtesë.
◦ Fleksibilitet në
sekuencën e pyetjeve, gjë e cila e bën repsondentin të ndjehet komod (shto/hiq
ose rikonfiguro pyetjet)
◦ Siguron një
kuptim të plotë të çështjeve/objektit të intervistës/bisedës.
Intervista e
caktuar
Është pak a
shumë si intervista e strukturuar, por dallon në aspektet e mëposhtme:
1
Nxjerr
informacione nga individë në pozicione të larta menaxhuese
2
Intervista
caktohet sipas kërkesës dhe me pëlqim.
3
Temat,
që do të hulumtohen duhet të bëhen të qarta paraprakisht, shpesh të shkruara
dhe të dorëzuara zyrtarisht.
4
Data,
koha, kohëzgjatja dhe vendi i
intervistës shpesh janë të caktuara, duke lënë pak ose aspak hapësirë për
fleksibilitet.
Informatorë
kyçë/diskutime grupore (Mundësisht intervista të
strukturuara dhe të pastrukturuara)
Mbledhja e
informacionit nga:
◦ Dikush, që është
i familjarizuar me një kulturë t caktuar dhe mund të jetë dëshmitar në ngjarje
domethënëse.
◦ Dikush, që është
i përfshirë në punën në terren.
◦ Dikush, që kalon
kohë me hulumtuesin.
◦ Ata, që kanë
njohuri të bollshme dhe vetëdije të lartë lidhur me objektin e studimit si dhe
me kontekstin e tij
Pyetësorët
Hapa themelorë
në hulumtimin anketues
1.
Fillo
me një hipotezë hulumtuese
2.
Zgjidh
një metodë të pyeturi:
◦ Anketim
nëpërmjet postës
◦ Intervista
ballë-për-ballë
◦ Intervista
telefonike
Tipe të
informacionit për t’u mbledhur
1.
Atribute: përfshin karakteristika personale ose
socioekonomike, si seksi, mosha, gjendja civile, feja dhe punësimi.
2.
Sjellja:
përfshin çfarë ka bërë individi, është duke bërë dhe mund të bëjë në të
ardhmen.
3.
Qëndrime:
nënkuptojnë vlerësim dhe merren me atë, se si ndjehen njerëzit mbi një çështje
të caktuar.
4.
Besimet:
zakonisht vlerësohen, duke pyetur, nëse diçka është e saktë ose e gabuar.
Çështje
thelbësore për t’u mbajtur mend në formatimin e pyetësorëve:
1
Të
gjitha pyetjet e mbyllura duhet të kodohen paraprakisht, duke lënë hapësirë për
sa më shumë alternativa.
2
Gjithmonë
përfshini një kategori ‘Tjetër/Të tjera’, sepse mund të duhet.
3
Përfshini
pyetje filtruese dhe siguroni direktiva të qarta, në mënyrë që respondentët të
lexojnë vetëm pyetjet, që janë relevante për rrethanat e tyre.
4
Çdo
pyetjeje duhet t’i shënohet numri. Nëse duhet, kokat e seksioneve dhe të
nënseksioneve janë një udhëzues i dobishëm si për respondentin, ashtu edhe për
hulumtuesin. Nëse ndryshon tema, atëherë duhet të shkruhet një fjali hyrëse për
temën në vazhdim.
5
Nuk
lejohet ndarja e pyetjes në fleta të ndryshme, por as rasti, kur pyetja
shënohet në një faqe dhe përgjigja kërkohet në faqen tjetër.
6
Një
numër identifikues duhet të vendoset para çdo pyetjeje, për të mundësuar
kontrollimin . Gjithashtu, duhen dërguar
letra për të rikujtim, nëse pyetësorët nuk kthehen.
Çdo intervistë
duhet të fillojë me një hyrje të shkurtër:
1
Njoftimi,
se kush është intervistuesi
2
Organizata
e përfaqësuar nga intervistuesi
3
Qëllimi
i intervistës/studimit
Dizajni i
pyetësorit
1
Një
lidhje kyçe duhet të vendoset midis qëllimeve të hulumtimit (objektivave) dhe
pyetjeve individuale nëpërmjet çështjeve hulumtuese.
Qëllimi i
hulumtimit: zbërthimi i faktorëve, të
cilët mund të shpjegojnë arsyet e regjistrimit të studentëve në studimet Master
në Universitetin ILIRIA.
Çështja
|
Pyetjet
|
Arsyet për
aplikim
|
Çfarë kërkoni
ju:
1. Avancim në karrierë.
2. Ndryshim në karrierë.
3. Titull më të lartë.
4. Përvojë më të madhe akademike, etj.
|
Ndikimi i së
kaluarës
|
1. Sa vjet përvojë pune ka kandidati?
2. Cilat specifika të kësaj përvoje lidhen me
aplikimin?
|
Ndikimi i
gjinisë
|
1. Çfarë gjinie ka kandidati?
2. A ka relevancë gjinia në përzgjedhjen e
drejtimit të studimit?
|
Ndikimi i
formimit akademik dhe çështjeve të përkatësisë
|
1. Ku ka studiuar më parë kandidati?
2. Si e përshkruan kandidati përvojën e tij
akademike?
3. Ç’mendim ka
kandidati për insititucionin akademik, ku po aplikon?
|
Tipe pyetjesh :
Në pyetësorë
mund të shfrytëzohen tipe të ndryshme pyetjesh. Për shembull, të hapura vs të mbyllura,
përgjigje njëfishe vs shumëfishe, rangimi, shkallëzimi.
1
Pyetje të hapura vs të mbyllura
Shumë ekspertë
këshillojnë shfrytëzimin e pyetjeve të mbyllura. Sidoqoftë, pyetjet e hapura
mund të jenë të dobishme.
Shembull: Cilat mendoni, se janë arsyet e stresit në
punë?
Përgjigjja ndaj
kësaj pyetjeje do të na jepte artikulime të ndryshme të gjera. Nëse do të ishim
të interesuar për të pasur gjykimin specifik të çdo respondenti, atëherë kjo do
të ishte shumë e dobishme
Nëse do të donim
të përmblidhnim përgjigjet, atëherë një qasje më e mirë do të ishte:
Shembull: Pse mendoni, se
shkaktohet stresi në punë?
Detyrat e shumta o
Kufizimet në
kohë o
Afati i shkurtër o
Presioni në punë o
Udhëzimet e
paqarta o
Ambienti fizik i
papërshtatshëm o
Tjetër (ju lutem
specifikoni) o ______________
Përgjigje
njëfishe vs shumëfishe
Kur dizajnohen
pyetjet, sigurohemi, që kemi menduar mirë, nëse duam, që respondentët të japin
përgjigje njëfishe apo shumëfishe. Për shembull, nëse pyesim:
Shembull: Cilat nga
mënyrat e mëposhtme shfrytëzoni për të ardhur në universitet?
Autobus o
Veturë personale o
Motor o
Biçikletë o
Në këmbë o
Tjetër (ju lutem specifikoni) o _________________
Në këtë
rast, respondenti do shënonte disa
përgjigje.
Shembull: Cila është
mënyra më e zakonshme, që shfrytëzoni për të ardhur në universitet?
Autobus o
Veturë personale o
Motor o
Biçikletë o
Në këmbë o
Tjetër (ju lutem specifikoni) o _________________
Në këtë rast, respondenti do të shënonte vetëm
një përgjigje.
Përgjigje të
ranguara
Nganjëherë është
e dobishme për respondentët të rangojnë një komplet opsionesh, duke u vënë
numra nga 1 deri në një numër maksimal për të cilin jemi të interesuar.
Shembull:
Vendosini sipas rëndësisë elementët e mëposhtëm të pushimeve në kamp privat:
(Vendosni numra
në rendin 1 deri në 4, ku 1 ka më shumti rëndësi)
_ Ajër i pastërt o
_ Mobiliteti o
_ Shpenzimet e
pakta o
_ Njerëzit më të
hareshëm o
_ Atmosfera më e
mirë o
Përgjigjja e
shkallëzuar
Një qasje e
popullarizuar në shkencat sociale është shfrytëzimi i shkallës Likert si më
poshtë:
(Rrumbullakosni numrin përkatës. FNP=Nuk
pajtohem fuqishëm; NP=Nuk pajtohem; N=Neutral; P=Pajtohem; FP=Fuqishëm
pajtohem)
Shembull: Leximi
më sjell shumë kënaqësi.
FNP
NP N P FP
Vendosni për
fjalët e pyetjeve
1.
Shmangni
pyetjet dyfishe
Shembull: A
mendoni, se ju duhet të hani më pak dhe të ushtroni më shumë?
Pyet:
Po Jo
- A mendoni, se
duhet të hani më pak? 1 2
- A mendoni, se
duhet të ushtroni më shumë? 1 2
1. Shmangni pyetje, që përfshijnë negacione
Shembull: A nuk po e kënaq puna juaj menaxherin?
Po Jo
1 2
3. Shmangni pyetjet udhëheqëse
Shembull: A pajtoheni ju me çfarë ju thashë? Apo
nuk pajtoheni?
Hipoteza në
kërkimin shkencor
Prejardhja e
fjalës
1
Hipotezë,
në greqishten e lashtë ‘supozim’
2
Një
supozim i bërë për hir të argumentimit
3
Një
interpretim i një situate ose gjendjeje praktike e marrë si bazë për ndërmarrje
veprimi
4
Një
tentativë për supozim i bërë me qëllim ravijëzimin dhe testimin e logjikës ose
pasojave empirike
5
Pra,
propozim për një shpjegim të mundshëm për një fenomen ose ngjarje
Verma & Beard
për hipotezën
Një premisë e pasigurt, që është
subjekti i vërtetimit nëpërmjet hulumtimit të mëvonshëm. Ajo mund të shikohet edhe si një udhëzues për
hulumtuesin, përderisa paraqet e përshkruan metodën, që duhet ndjekur për
studimin e problemit. Në mjaft raste hipotezat janë dyshime, që ka hulumtuesi
mbi ekzistencën e lidhjeve midis ndryshoreve
Medawar për
hipotezën
1
Çdo përparim në të kuptuarit
shkencor, në çfarëdo niveli, nis me një kuturisje spekulative, një paramendim
imagjinativ – për atë, që mund të jetë e vërtetë – një paramendim, që gjithmonë
e domosdoshmërisht shkon diçka më tutje (nganjëherë shumë më tutje) nga sa ne
kemi fuqi logjike apo faktike të besojmë.
2
Ai
paramendim është shpikja e një bote të mundshme apo një pjese fare të vogël të
saj. Pastaj hamendja i nënshtrohet kritikës, për të gjetur, nëse ajo botë e
imagjinuar ka apo nuk ka ndonjë gjë të përbashkët me botën e vërtetë
3
Kështu që arsyetimi shkencor, në të
gjitha nivelet, është një ndërveprim ndërmjet dy episodeve të mendimit – një
dialog midis dy zërave – njëri imagjinar dhe tjetri kritik.
4
Mund
të perceptohet edhe si ‘dialog ndërmjet të mundshme dhe aktuales, ndërmjet të
pritshmes dhe të gatshmes, hamendjes dhe kritikës, ndërmjet asaj që mund të
jetë e vërtetë dhe asaj që përfaqëson rasti, që kemi në shqyrtim’.
Hipoteza,
teoria, ligji
1
Hipoteza, teoria, ligji nënkuptojnë
një formulë e nxjerrë nga të dhëna shkencore, të cilat shpjegojnë një parim
operativ në natyrë.
2
Hipoteza,
nënkupton evidencë e pamjaftueshme për të dhënë më tepër se një shpjegim
tentativ (hipoteza për zhdukjen e dinosaurëve)
3
Teoria,
nënkupton një gamë më të gjerë njohurish dhe gjasa më të mëdha për të vërtetën
(teoria e evolucionit)
4
Ligji,
nënkupton në pohim të rendit dhe relacionit në natyrë, që është gjetur të jetë
e pandryshueshme në kushte të njëjta (ligji i gravitacionit)
Shembuj
hipotezash
1
Çfarë ndikimi ka moti tek kujtesa?
2
A
vijnë gjërat vazhdimisht në përmirësim?
3
A
rezulton marrja e substancave psikoaktive në rënie të performancës së
punëtorëve?
4
A
ndikojnë karakteristikat morale të gjyqtarëve në vendime më të drejta?
Karakteristikat
e hipotezës
1
Hipoteza e dobishme – një deklaratë e
testueshme, e cila ka mundësi të përfshijë parashikim.
} Kjo bëhet, kur kemi dy ndryshore
(variabla), të cilat mund të jenë të lidhura
2
Zakonisht
hipotezat të lidhura me vëzhgime të mëparshme
} Nëntori me fletë drunjsh me ngjyrë të
ndryshme
} Ulje e temperaturave të motit
} Lidhja?
} Si?
Shkrimi i
hipotezës
1
Rritja
e bimëve mund të ndikohet nga drita e diellit
2
Rritja
e bakterieve mund të ndikohet nga temperatura
3
Zhvillimi
teknologjik i një vendi mund të ndikohet nga niveli i varfërisë së tij.
4
Në
muajin nëntor gjethet nuk do të kenë ngjyrë të gjelbërt.
5
Niveli
i lartë i varfërisë frenon zhvillimin teknologjik.
6
Formalizimi
i hipotezës
Hipoteza formale
1
Shfrytëzimi i fjalëve ‘nëse’ dhe
‘atëherë’
} Nese gjethet
ekspozohen ne temperature te ulet, atehere ato do te ndryshojne ngjyren e tyre
} Nëse ndryshimi i ngjyrës lidhet me
temperaturën, atëherë nëse gjethet ekspozohen në temperaturë të ulët, ato do të
ndryshojnë ngjyrën e tyre
} Nëse unë luaj llotari, atëherë unë do të
bëhem i pasur.
} Saktësimi i lidhjes: frekuenca e fitimit
e lidhur me frekuencën e blerjes së biletave .
2
Mundësia e provimit/hedhjes poshtë qëndron në
vetë nocionin e një hipoteze. Ajo merr formën e ‘po qe se (teoria x) është e
vërtetë, atëherë (në kushtet Y) ne mund të presim (rezultatin Z)’.
3
Prova
e hipotezës ‘po qe se... atëherë...’ qëndron në gjetjen apo mosgjetjen e
rezultatit të pritur.
Marrëdhënia
shkak-pasojë
1
Nëse
pi shumë kafe, atëherë do të kem djersitje.
2
Problemi
i shumicës me hipotezat: marrëdhënia shkak-pasojë.
3
Dy
gjëra objektive, por jo të lidhura
4
Propozimi
i marrëdhënies
5
Modelet
e kërkimit shkencor: minimizimi i supozimeve, pastaj formulimi i hipotezave.
Pjesët e
hipotezës
1
Ndryshorja:
çdo gjë, që merr vlera të ndryshme vs konstantja
2
Ndryshorja
e varur
3
Ndryshorja
e pavarur
o Nëse unë ia vë biçikletës sime mbrojtëse
rrotash, atëherë im atë nuk do të laget nëpër pellgje për në punë.
4
Ndryshoret,
jo gjithmonë të aplikueshme
5
Korrelacioni
si lidhje midis ndryshores së varur dhe asaj të pavarur
Korrelacioni dhe
shkakësia
1
Korrelacioni
është një marrëdhënie midis dy gjërave
o Madhësia dhe pesha, shpesh në
korrelacion
2
Marrëdhënia
korreluese si bazë për studime të mëtejshme
3
Interpretimi
i korrelacionit në mënyrë shkakësore
o Nëse ngrënia e akullore, korrelon me
numrin e madh të mbytjeje, a ka marrëdhënie shkakësore këtu?
Përfundimi i
kërkimit vs Hipotezës
1
Hipotezat
formulojnë pohime mbi marrëdhëniet mes ndryshoreve dhe i japin kërkuesit
shkencor një udhërrëfyes mbi mënyrën se si mund të provohet dyshimi fillestar.
2
Po
të hedhim hipotezën (sepse kështu na thonë hamendja jonë), që mosha (një
ndryshore) ka ndikim në rezultatet e diplomimit (një tjetër ndryshore), atëherë
mund të përpiqemi të vërtetojmë, nëse është kështu apo jo – të paktën për
subjektet, që kemi marrë si shembull studimi.
3
Përfundimet
e kërkimit ose do të mbështesin hipotezën (që mosha ka ndikim në rezultatet e
diplomimit) ose nuk do ta mbështesë atë (që mosha ka ndikim në rezultatet e
diplomimit).
Kriteret e një
çështje për hulumtim
1
Çështja
e mirë për hulumtim me disa karakteristika:
} Duhet të përshkruajë një marrëdhënie
midis dy ndryshoreve
} Duhet të marrë formën e një pyetjeje
} Duhet të jetë e atillë, që të studiohet
në mënyrë empirike
PËRMBLEDHJE
MBI HULUMTIMIN SHKENCOR
Disa përkufizime I :
1
Hulumtimin
i referohemi si një kërkim për njohuri. Sidoqoftë, ai mund të definohet edhe si
një kërkim sistematik shkencor për informacion të rëndësishëm në një temë
specifike. Në fakt, hulumtimi është një art i hetimit shkencor.
2
Ne
të gjithë posedojnë një instikt të kurreshtisë, kur konfrontohemi me diçka te
panjohur. Pikërisht kjo kureshti na bën neve të kuptojmë plotësisht të
panjohurën. Kjo është nëna e të gjitha njohurive dhe metoda, që njeriu
shfrytëzon për të marrë njohuri për çfarëdo të panjohure, dhe që mund të
përkkufizohet si hulumtim.
Disa përkufizime II :
1
Hulumtimi
është një aktivitet akademik dhe, si i tillë, termi mund të përdoret edhe në
kuptim teknik.
2
Sipas
Clifford Woody, hulumtimi ndërthur përkufizimin dhe ripërkufizimin e
problemeve, formulimin e hipotezave ose zgjidhjet e sugjeruara; mbledhja,
organizimi dhe vlerësimi i të dhënave; bërja e deduksioneve dhe arritja e
konkluzioneve; testimi i konkluzioneve për të përcaktuar, se përse ato i
përshtaten hipotezave të formuluara.
3
D.
Slesinger dhe M. Stephenson në Enciklpedinë e Shkencave Sociale e përkufizojnë
hulumtimin si ‘manipulimin e gjërave, koncepteve ose simboleve me qëllim
përgjithësimin për të zgjeruar, korrigjuar ose verifikuar njohurinë, qoftë nëse
ajo njohuri ndihmon në ndërtimin e një teorie ose në praktikimin e artit.
Karakteristika :
1
Pra,
hulumtimi është një kontribut origjinal i stokut të njohurive ekzistuese, i
bërë për avancimin e tyre. Është ndjekja e së vërtetës me ndihmën e studimit,
vëzhgimit/vrojtimit, krahasimit dhe eksperimentit. Shkurt, kërkimi për njohuri
nëpërmjet metodat objektive dhe sistematike të gjetjes së zgjidhjes për një
problem është hulumtim. Qasja sistematike lidhur me përgjithësimin dhe
formulimin e një teorie është gjithashtu hulumtim. Si i tillë, termi ‘hulumtim’
i referohet metodës sistematike, që konsiston në shpalljen e problemit,
formulimin e një hipoteze, mbledhja e fakteve ose të dhënave, analizën e
fakteve dhe arritjen konkluzioneve të caktuara ose në formën e zgjidhjes/evepër
problemet përkatëse ose në disa përgjithësime për disa formulime teorike.
Objektivat e hulumtimit :
1
Qëllimi
i hulumtimit është të zbulojë përgjigje për pyetjet nëpërmjet aplikimit të
procedurave shkencore. Objektivi kryesor i hulumtimit është të gjejë të
vërtetën, e cila është e fshehur dhe e cila nuk është zbuluar ende. Megjithëse
çdo studim hulumtues ka qëllimin e tij specifik, ne mund t’i mendojmë objektiva
hulumtuese si të futura në një numër grupesh të përgjithshme:
2
Të
krijojnë familjarizëm me një fenomen ose të arrijë ‘insight’ të ri për të
(studime me këtë objekt quhen studime hulumtuese formulative ose eksploruese)
3
Të
portretizojë saktësisht karateristikat e një individi të veçantë, situatë ose
një grup (studime me këtë objekt njihen si studime hulumtuese deskriptive)
4
Të
përcaktojnë frekuencën me të cilën shfaqet diçka ose me të cilën shoqërohet
diçka (studimet me këtë objekt njihen si studime hulumtuese diagnostike)
5
Të
testojnë një hipotezë të marrëdhënie rastësore midis dy ndryshoreve (studime
hulumtuese të testimit të hipotezës)
Motivimi për hulumtim :
Çfarë i shtyn njerëzit për të bërë
hulumtim? Ky është një problem specifik. Motivet e mundshme për të bërë
hulumtim mund të jenë të mëposhtmet:
1
Dëshira
për të bërë një shkallë hulumtimi me përfitimet përkatëse
2
Dëshirë
për t’u përballur me sfida në zgjidhjen e problemeve të pazgjidhura (si për
shembull probleme praktike mund të inciojnë hulumtimin)
3
Dëshirë
për marrë kënaqësi intelektuale nga kryerjes së punës kreative
4
Dëshirë
për t’i shërbyer shoqërisë
5
Dëshirë
për të përfituar respekt
Disa faktorë të tjerë mund të jenë
direktiva të qeverisë, kushte punësimi, kureshti për gjëra të reja, dëshirë për
të kuptuar marrëdhënie të rastësishtme, të menduar dhe zgjim social dhe pëlqimi
mund të motivojë (ose ndonjeherë të imponojë) njerëzit të bëjnë operacione
hulumtimi.
Desktiptiv VS Analitik
1
Hulumtimet
deskriptive përfshijnë anketat dhe kërkimet fakt mbledhëse për çështje të
ndryshme. Qëllimi kryesor përshkrimi i gjendjes së gjërave, ashtu siç ekziston
aktualisht. Karakteristika kryesore është që hulumtuesi nuk ka kontroll mbi
variablat/ndryshoret; ai vetëm und të raportojë, se çfarë ka ndodhur ose çfarë
po ndodh.
2
Për
shembull, frekuencën e pazarit (shoping), parapëlqimet e njerëzve, ose të dhëna
të ngjashme.
3
Kjo
përfshin përpjekjet e hulumtuesit në zbulimin e shkaqeve edhe atëherë kur nuk
kontrollon variablat.
4
Metodat
hulumtuese në atë deskriptiv janë metoda anketimi të të gjitha llojeve, duke
përfshirë metodat komparative dhe ato korrelacionale.
5
Në
hulumtimin analitik hulumtuesit hulumtuesi përdor fakte ose informacione të
gatshme dhe i analizon ato, për të bërë vlerësime të rëndësishme të materialit.
Aplikativ VS Fundamental :
Hulumtimi mund të jetë i aplikuar
(aksion) ose fundamental (themelor).
1
Hulumtimi
i aplikuar synon gjetje e një zgjidhjeje për një problem imediat me të cilin po
përballet shoqëria ose një organizatë industriale/biznesore, kur hulumtimi
fundamental lidhet kryesisht me përgjithësimin dhe me formulimin e një teorie.
2
Mbledhja
e njohurive për hir të njohurisë quhet hulumtim bazik.
3
Hulumtimi i lidhur me ndonjë fenomen natyror ose me
matematikë të pastër janë shembuj të hulumtimit fundamental. Ngjashëm, studimet
hulumtuese të lidhura me sjelljen njerëzore të kryera për të pasur një
pikëvështrim të përgjithshëm për të janë gjithashtu shembuj të hulumtimit
fundamental, por hulumtimi, që synon një zgjidhje konkrete për një prolem
social ose biznesor është një shembull i hulumtimit të aplikuar. Hulumtimi për
të identifikuar trende politike, sociale ose ekonomike, të cilat mund të
ndikojnë tek një institucion i caktuar, ai i marketingut ose ai i vlerësimit
janë shembuj të hulumtimit të aplikuar.
4
Pra,
qëllimi primar i hulumtimit të aplikuar është zbulimi i një zgjidhjeje për
ndonjë problem praktik, që bën presion, ndërsa hulumtimi bazik drejtohet drejt
gjetjes së informacionit, që ka një bazë të gjerë aplikimi dhe në këtë mënyrë i
shtohet njësive ekzistuese të organizuara të njohurisë shkencore.
Kuantitative VS Kualitative :
1
Hulumtimi
kuantitativ bazohet në matjen e kuantitetit ose shumës/masës. Aplikohet tek fenomenet, që mund të shprehen
në terma kuantiteti. Në anën tjetër, hulumtimi kualitativ merr met fenomenet
kualitative, si femonene, që lidhen me cilësinë ose llojin. Për shembull, kur
jemi të interesuar në hetimin e arsyeve për sjellje njerëzore (pse njerëzit
blejnë çokollata dhe jo biskota) ne flasim për një hulumtim kualitativ. Quantitative research is based on the
measurement of quantity
2
Ky
tip hulumtimi synon zbulimin e motiveve të brendshme dhe dëshirave, duke
përdorur për këtë qëllim intervista të thella. Teknika të tjera të këtij
hulumtimi janë plotësimi i vendeve në fjali, historitë e ndryshme, etj.
3
Hulumtimi
i qëndrimeve ose opinionit, hulumtimet për të gjetur se si ndjehen ose mendojnë
njerëzit për një subjekt ose institucion të veçantë janë gjithashtu hulumtime
kualitative.
Konceptual VS Empirik
Hulumtimi
konceptual lidhet
me ide abstrakte ose teori. Kryesisht përdoret nga filozofët dhe mendimtarët
për të zhvilluar koncepte të reja ose për të riinterpretuar ekzistueset. Nga ana tjetër, hulumtimi empirik bazohet
vetëm tek përvoja ose vrojtimi, shpesh pa i kushtuar rëndësi sistemit dhe
teorisë. Është një hulumtim i bazuar tek të dhënat, duke arritur tek konkluzione,
të cilat mund të verfikohen nga vrojtimi ose eksperimenti. Mund ta quajmë
gjithashtu hulumtim i tipit eksperimental. Në hulumtime të tilla është e
rëndësishme të mblidhen fillimisht faktet nga burimi i tyre dhe pastaj të bëhen
disa gjëra për të prodhura informacionin e kërkuar. Në një hulumtim të tillë,
hulumtuesi duhet të ngrejë një hipotezë pune ose një supozim, si rezultate të
mundshme. Pastaj ai mbledh fakte të mjaftueshme për të provuar ose hedhur
poshtë hipotezën e tij. Hulumtimi empirik është i përshtatshëm, kur sigurohen
prova, që disa ndryshore ndikojnë disa ndryshore të tjera në ndonjë mënyrë.
Evidenca e mbledhure nga eksperimentet ose studimet empirike konsiderohet sot
si një mbështetje më e fuqishme e mundshme për një hipotezë të dhënë.
Lloje të tjera hulumtimi :
1
Të
gjitha tipet e tjera të hulumtimeve janë variacione të një ose më shumë qasjeve
të mësipërme, duke u bazuar në qëllimin e hulumtimit ose kohës së kërkuar për
të bërë hulumtimin në një mjedis, ku bëhet hulumtimi, ose në bazë të ndonjë
faktori të caktuar. Nga pikëpamja e kohës, ne mund ta mendojmë hulumtimin ose
një hulumtim për një herë ose hulumtim longitudinal. Në rastin e
parë, hulumtimi lidhet me një periudhë të caktuar kohore, kurse në rastin e
dytë hulumtimi bëhet në disa periudha kohore.
2
Hulumtimi
mund të jetë në terren ose në laborator, ose hulumtim simulativ, duke u varur
nga mjedisi, kur kryhet ai.
3
Hulumtimi
mund të jetë gjithashtu edhe hulumtim klinik ose diagnostikues. Një hulumtim i
tillë ka të bëjë me metodat e rasteve të studimit ose qasjeve të thella për të
arritur në marrëdhënie bazike shkakësore. Studime të tilla zakonisht shkojnë
thellë në shkaqet e gjërave ose ngjarjeve, që na interesojnë, duke përdorur
mostra shumë të vogla dhe pajisje specifike për mbledhjen e të dhënave.
4
Hulumtimi
historik shfrytëzon burime historike si dokumente, mbetje, etj. për të studiuar
ngjarje ose ide të së kaluarës, duke përfshirë filozofinë e personave dhe
grupeve të çdo kohe.
5
Hulumtimi
mund të klasifikohet gjithashtu si i orientuar kah konkluzioni dhe kah vendimi.
Në rastin e parë, hulumtuesi është i lirë të kapë një problem, të ridizajnojë
kërkimin, gjatë kohës së kryerjes së hulumtimit. Hulumtimi i drejtuar kah
vendimi është gjithmonë nevoja e një vendimmarrësi dhe, në këtë rast,
hulumtuesi nuk është i lirë të ndryshojë dizajnin e hulumtimit sipas mendimeve
të veta.
CILËSITË E
SHKRUESIT TË MIRË DHE TEKNIKAT E TË SHKRUARIT MIRË
Një shkrues i mirë, duhet që patjetër:
1
Shkrimi
të rrjedhë në mënyrë të zhdërvjellët dhe të lirë
2
Të
reflektojë njohuri, pa qenë shumë pretendues
3
Të
jetë e këndshëm për të lexuar, pa qenë vulgar
4
Informativ,
pa qenë si tekst lajmesh
Për të qenë një shkrues i mirë duhet:
1
Të
jemi lexues të mirë
2
Çfarë
duhet të lexojmë?
_ Lexoni diçka, që ju intereson
_ Lexoni autorë të ndryshëm për të kuptuar
stilin
3
Kanalizojeni
shprehinë në një drejtim konstruktiv
Mekanizmat e të shkruarit
1
Mblidhni material:
2
Reflektoni
3
Diskutoni
4
Hulumtoni
5
Lidhja bashkë e ideve dhe mendimeve tuaja:
_ Fjalët : Ndryshueshmëri dhe precizion
_ Fjalitë: Mos i mbigarkoni
fjalitë. Por as mos i shkurtoni shumë.
_ Paragrafet: Renditja e
fjalive, ndërtimi i lidhjeve.
Strukturimi i
drafteve të para
1
Disa
shkrues të padurueshëm me planifikimin metodik. Ose mosgjenerim idesh
fillestare, ose pamundësi për kanalizim të ideve në
2
Zgjidhja
mund të dalë shpejt pas fillimit të shkrimit të tekstit dispozicion.
3
Shkruani
sa më shpejt, që të mundeni
4
Vazhdoni
të shkruani idetë dhe modelet e reja të ideve
5
Pasi
nuk keni më çfarë të shkruani, atëherë vendoseni draftin në mënjanë dhe
vazhdoni me planin skicës, se si do të duket punimi juaj final. vazhdoni të
shkruani idetë dhe modelet e reja të ideve
Procesi i
shkrimit
1
Ekzistojnë
pesë hapa në procesin e të shkruarit:
_ Plani i shkrimit
_ Draftimi
_ Rishikimi
_ Redaktimi
_ Paraqitja
Teknika të
shkrimit të mirë
1
Shkruaj
thjeshtë:
Përdor fjalë të thjeshta: Shumë njerëz
mendojnë, se fjalët e ndërlikuara do të impresionojnë lexuesit. Në fakt, ka
efektin e kundërt. Për të shkruar qartë, duhet të zgjidhen jo vetëm fjalët më
shprehëse, por gjithashtu ato më thjeshta.
Është më mirë të shkruhet:
klasa në vend të nomenklatura
zënie fryme në vend të
asfiksimi
e madhe në vend të gjigande
i vogël në vend të në
miniaturë
Përdor fjali të
thjeshta:
Është më e lehtë
të shkruhen pesë fjali të thjeshta, se sa një fjali e përbërë ose e ndërlikuar.
Fjalitë e gjata të stërholluara ia largojnë vëmendjen nga shkrimi lexuesit.
Ekonomizoni
fjalët:
Shumica e shkruesve përdorin shumë fjalë
në draftet e tyre. Një mentor i mirë i fshin këto fjalë, kur e rishikon
punimin. (Një mentor i mirë i redakton ato). Ju duhet të shikoni të mos
përdorni ndonjë fjalë më shumë se dhet. Kërkoni për fraza, fjalë dhe fjali, të
cilat nuk i shtojnë përmbajtjes asgjë thelbësore. Ju duhet gjithashtu të keni kujdes nga frazat
e stërholluara, të cilat tërheqin vëmendjen nga shkrimi dhe shkruesi. Kujdes
nga mburrja, kur shkruani.
Trende jashtëzakonisht ......Trende
specifike...
E para herë në Kosovë........Ndër të
parat herë....
Punë substanciale................Punë
....
Përkushtim
madhor...............Angazhim.....
Arsyeja është, sepse ............Arsyeja
është....
Shembull: Koha, kur u themelua ndërmarrja, ishte më 1999, ndërsa tani
ndërmarrja ka 10 vjet veprimtari. Ndërmarrja
u themelua më 1999.
Shmangni
përdorimin e klisheve dhe slengut
1
Shkrimi
me sleng tregon, se ju jeni i pakujdesshëm dhe nuk shqetësoheni për menaxhimin
e përshtypjeve
2
Fjala
klishe nënkupton një shprehje të stërpërdorur, një që përdoret për gjëra të
ndryshme. Klishetë janë kaq të stërpërdorura, sa ato bëhen të zakonshme, të
lodhshme dhe të privuara nga çdo kuptim. Të shkruarit me klishe i tregon
lexuesve, që nuk mund të shprehni një ide me fjalët tuaja. Gjeni mënyra më të
freskëta për të shprehur vetveten.
3
Siç
thotë populli
4
Bukvalisht
5
Diqysh
6
Non
stop
7
Fantazi
8
Pa
lidhje
Shmangni
përdorimin e zhargonit
Mos përdorni zhargon: Çdo grup
njerëzish ka një gjuhë teknike të vetën. Kjo quhet zhargon. Grupet përdon
shkurtesa ose emra të caktuar të mjedisit të tyre; shkencëtarët përdorin gjëra
të tilla në punën e tyre. Këto janë zhargonë. Këto zhargone kuptohen vetëm nga
një grup i caktuar. Si shkrues, shmangeni këtë.
Disa teknika
shkrimi
Lidhini së bashku – Ju bëni bashkë
jo vetëm fjalët, por edhe mendimet. Lexuesve duhet t’ju mundësohet të lexojnë
nëpërmjet një pjese të shkrimit pa ndalesa dhe të papritura. Ndërkohë që
prezantoni një ide ose pjesë informacioni, mos e bëni këtë pa e lidhur me
pjesët e tjera të historisë. Futja e mendimeve të reja pa sqaruar idenë e
dhënë, e nxjerr lexuesin nga ekuilibri. Lidheni informacionin e ri me një ide
ose informacion të dhënë tashmë.
Jini specifikë: Të folurit me
pak fjalë, duke thënë shumë, është shpirti i zgjuarsisë. Ashtu si ju përpiqeni
të shmangni dikë, që flet shumë, ashtu veprojnë edhe lexuesit në të njëjtën
mënyrë me shkrimet, të cilat kanë dalë jashtë thelbit të mendimit ose vetë
mendimeve. Eliminoni gjithçka, që e keni thënë njëherë. Ju duhet të keni
saktësi dhe qartësi. Shmangni shkurtësinë e pakujdesshme.
Të tjera
1
Kujdes fjalët e theksuara:
Shumë i mirë – i shkëqyer
Fare përfundimtar - Përfundimtar
Shumë i nevojshëm - kyç
Tepër i saktë – adekuat
Shumë i veçantë – i veçantë
Shumë i dobët – i brishtë
1
Shfrytëzoni fjalë pozitive
Nuk e kujtoi – harroi
Nuk ishte i pranishëm – mungoi
Nuk i kushtoi vëmendje – e
injoroi
1
Kërkim për sinonime:
Teknik – specifik, i veçantë
Stoik – i qëndrueshëm, stabël,
rezistent